نوین اندیشان

وبگاه گروه درسی مدریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات

نوین اندیشان

وبگاه گروه درسی مدریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات

با سلام

این وبگاه به منظور اطلاع رسانی فعالیت ها و پژوهشات گروه نوین اندیشان در جهت بالا بردن بهره وری دانشی درس مدریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات (مبرفا) می باشد.

بسمه تعالی

این صفحه، صفحه شخصی سیدمحمد آقامیرمحمدعلی برای درس مدیریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات در ترم دوم سال ۹۳-۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف است. در ادامه کارهای تدریجی این‌جانب در طول ترم گزارش شده است.


===================================

تمرین‌‌ها

----------------------------------------------------------------------

تمرین دوم گروهی:

تمرین دوم گروهی که به بنده سپرده شده بود یعنی IRM‌ در زیر آمده است:

تمرین سری دوم قسمت گروهی
عنوان: انجام انفرادی تمرین گروهی
حجم: 299 کیلوبایت

زمان بارگزاری ۷:۵۲

----------------------------------------------------------------------

تمرین دوم انفرادی:

تمرین دوم انفرادی این‌جانب در زیر قرار گرفته است:

 تمرین سری دوم انفرادی
عنوان: تمرین سری دوم انفرادی
حجم: 488 کیلوبایت
 زمان بارگزاری ۷:۵۰

----------------------------------------------------------------------

تمرینک سوم:

برای بدست آوردن نقاط قوت و ضعف نیاز است که اطلاعات آماری بیاوریم تا بتوان با استدلال محکم از آن‌چه که بدست می‌آید دفاع کنیم. برای این کار وبگاه مرکز آمار بسیار مناسب است(مخصوصا آمار مربوط به مسکن و ...). در مورد پست یک طرح آماری وجود دارد که در سال ۱۳۸۷ انجام شده است اما متأسفانه به دلیل مشکلات بروزرسانی وبگاه نمی‌توان به آن دسترسی پیدا کرد(لینک این طرح در اینجا است). خوشبختانه تعداد مرسولات پستی سالیانه و واحد‌های پستی مورد بهره‌برداری در این سایت  قرار داده شده‌ است که از این‌ها استفاده کردم و نقاط ضعف و قوت را بدست آوردم.


ابتدا چند نقطه قوت و ضعف برای شرکت پست می‌آوریم و سپس با توجه به دورنما و مأموریت و ارزش‌های کلیدی سازمان از هر کدام یک مورد را انتخاب می‌کنیم.


نقطه قوت S:

۱- زیر ساخت سخت‌افزاری قوی(با توجه به آمار واحد‌های پستی مورد بهره‌برداری می‌توان نتیجه گرفت که این سازمان از تعداد شعب و دفاتر شهری و روستایی و ICT‌های روستایی بالایی برخوردار است). 

۲- تعداد مشتریان زیاد(با توجه ۸۰۵۵۳۱ پست در سال ۱۳۸۹)


نقطه ضعف W:

۱- حضور بسیار اندک در بازار بین‌المللی با این حال که دورنمای‌ این سازمان سرآمد شدن در پست بین‌الملل است. سایر شرکت‌های خصوصی مانند TNT، DHL و ... در این زمینه فعالیت‌های بیشتری است. البته توجه شود که علاوه بر پست‌های خصوصی، پست‌های دولتی مانند USPS نیز این کار را انجام می‌دهند اما در موقع تحویل به پست دولتی(که همان سازمان پست چمهوری اسلامی ایران است) می‌سپارند(منبع در این وبگاه می‌باشد).


تهدید T:

۱- افزایش قدرت رقابتی شرکت‌های خصوصی با استفاده از تکنولوژی‌های بروز و کاهش بروکراسی اداری و افزایش سرعت انتقال به صورت صحیح و سالم.

۲- امکان تحریم شبکه توزیع پست جمهوری اسلامی ایران (البته اکنون سازمان پست جمهوری اسلامی ایران تحریم نیست)


فرصت O:

۱- افزایش بازار صادرات در کشور‌های همسایه و در نتیجه امکان گرفتن بازار پستی بین المللی صادرات کالا‌های داخل به کشور‌های همسایه

۲- افزایش تعداد وبگاه‌های فروش محصولات و در نتیجه افزایش بازار ارسال کالا توسط پست


تحلیل SWOT:

راهبرد SO:

با استفاده از زیرساخت‌های قوی(S1) می‌توان بازار به وجود آمده توسط وبگاه‌های فروش محصولات برخط(O2) را تصاحب کرد.

راهبرد ST:

با استفاده از زیرساخت‌های قوی(S1) می‌توان در مقابل افزایش قدرت رقیبان(T1) بازار‌های خود را حفظ کرده و علاوه بر آن توسعه بازار داد. همچنین به دلیل زیرساخت قوی و رهبری بازار می‌توان با استراتژی یکپارچه سازی افقی باعث تملک یا افزایش کنترل بر روی رقبا شد. 

راهبرد WO:

با استفاده از فرصت‌ افزایش بازار صادرات در کشور‌های همسایه(O1) می‌توان نقطه ضعف حضور کم در بازار بین‌الملل(W1) را پوشش داد.

راهبرد WT:

با استفاده از راهبرد‌های توسعه بازار و راهبرد‌های رقابتی می‌توان از تهدید افزایش قدرت رقابتی شرکت‌های خصوصی(T1) گریخت و با گرفتن بازار بین الملل نقطه ضعف کم رنگ بودن حضور را پوشاند(W1)

آخرین بروز رسانی: ۷:۳۹ ۱۳۹۳/۱۲/۱۹

----------------------------------------------------------------------

تمرینک دوم:

در ابتدا لازم است در مورد بدست آوردن هستان‌شناسی مطالبی را بیاورم که قصد دارم به صورت تکوینی روی آن‌ها کار کنم. با مطالعه این مقاله می‌توان فهمید که برای بدست آوردن هستان‌شناسی بایستی چند مرحله مهم را سپری کرد.

۱- استخراج دانش در سطح جمله

۲- جایابی عناصر هستان شناسی – خوشه بندی برخط

۳- اکتشاف دانش های جدید در سطح متن


حال هر کدام از این مراحل را به تدریج طی می‌کنیم تا بتوان به یک هستان‌شناسی مناسب برای تعاریف مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌‌های کلیدی سازمان برسیم تا کمکی بزرگ برای خود و ناچیز برای دانشجویان آینده این درس باشد.


برای یک نمونه از مرحله ۱ می‌توان عبارات زیر را به کار برد(البته این عبارات ناقص هستند و باید طی داده کاوی‌ در سطح کلان و تحلیل آن‌ها با استفاده از کدی که درصدد تهیه آن‌ها هستم این قسمت را بهبود بخشید):


۱- ارتباط کلماتی مانند برای، به منظور، به هدف، به علت، به سبب، به‌ خاطر، بدلیل و ... حکایت از علت دارد و چون مأموریت علت برپایی سازمان است وجود این کلمات حاکی از تعریف مأموریت است.


۲- کلماتی مانند برپایی، ساخته‌شدن، احداث شدن و ... اشاره به برپایی سازمان داشته و به مأموریت اشاره می‌کند.


۳- کلماتی مانند کسب جایگاه، کسب حداکثر(منبع، رضایت، بازار یا ...)، کسب قدرت و ... که به یک هدف غایی اشاره می‌کند در راستای توصیف تعریف دورنما است.


۴- پایمال‌نکردن، ضایع نکردن، حفظ حقوق و هر کلمه‌ای که به حقوق‌های مادی و معنوی اشاره می‌کند در تعریف ارزش‌های سازمان می‌آید.


۵- کلماتی مانند تمرکز بر، بهبود، ایفای تعهد و ... حاکی از ارزش‌های سازمان است.


توجه کنید که این هستان‌شناسی با سازمان پست در تطابق است. به عنوان مثال در بیانیه مأموریتی که ما داشتیم کلمه به منظور آمده است که طبق ۱ حاکی است از مأموریت است. همچنین بیانیه ارزش‌ها نیز در هستان‌شناسی بالا صدق می‌کند. در دورنما نیز کلمه دارای ‌آمده است که در هستان شناسی شماره ۳ صدق خواهد کرد.

در ارزش‌های خود همان‌طور که می‌بینیم داریم حفظ و توجه به منابع انسانی به عنوان منابع اصلی شرکت که کلمه حفظ در آن به کار رفته است.

یا به عنوان مثالی دیگر داریم تمرکز بر ایجاد وفاداری در مشتریان که کلمه تمرکز بر در آن به کار رفته است.

به طور کلی هر ارزش دیگری را که در نظر بگیریم قوانین بالا در آن‌ها صدق می‌کند.

بنابراین برای این سه رکن اصلی تاکنون این هستان‌شناسی را پیدا کردیم.


توجه: چون قرار است یک هستان‌شناسی بدست آید و پایه‌ای باشد برای کار‌های آیندگان، به سایر گروه‌ها توصیه می‌شود که اگر مطلب مناسبی در بالا دیدند حتما استفاده کنند(حال با ذکر نام یا بدون ذکر نام) زیرا این کار کپی برداری محسوب نمی‌شود بلکه آجر بر آجر قرار دادن است و در نهایت هر چه بیشتر از کارهای قبلی استفاده شود نتیجه بهتر خواهد بود


آخرین بروزرسانی: ۱۵:۰۵ ۱۳۹۳/۱۲/۱۲

===================================

گزارش‌ها


اسفند:

----------------------------------------------------------------------

هفته اول:

  • قراردادن بیانیه مأموریت سازمان پست جمهوری اسلامی ایران بر روی وبگاه گروه
  • قراردادن بیانیه چشم‌انداز سازمان پست جمهوری اسلامی ایران بر روی وبگاه گروه
  • قراردادن بیانیه ارزش‌ها سازمان پست جمهوری اسلامی ایران بر روی وبگاه گروه
  • حضور در جلسه اول گروه در مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۵
----------------------------------------------------------------------
هفته دوم:
  • حضور در جلسه دوم گروه در  مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
  • شروع به کار در مورد تمرینک دوم
  • مطالعه در مورد تعاریف مبنایی مدیریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات
----------------------------------------------------------------------
هفته سوم:
  • حضور در جلسه سوم گروه در  مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
  • شروع به کار در مورد تمرینک سوم
  • مطالعه کتاب ۳۶۰ درجه
----------------------------------------------------------------------
هفته چهارم:
  • حضور در جلسه چهارم گروه در  مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
  • شروع به کار در مورد تمرین سری اول انفرادی
  • مطالعه دوباره کتاب ۳۶۰ درجه

اسفند:

----------------------------------------------------------------------

هفته سوم:
  • مطالعه درس برای امتحان میان‌ترم

----------------------------------------------------------------------

هفته چهارم:

----------------------------------------------------------------------

اردیبهشت:

----------------------------------------------------------------------

هفته اول:
  • مطالعه اسلاید‌ها

----------------------------------------------------------------------

هفته دوم:
  • شرکت در جلسه پنجم به مورخ ۱۳۹۴/۲/۱۳ برای مشخص شدن کار گروهی تمرین سری دوم
  • مطالعه اسلاید‌ها

----------------------------------------------------------------------

هفته سوم:
  • شروع به کار در مورد تمرین سری دوم
  • شرکت در جلسه ششم به مورخ ۱۳۹۴/۲/۱۹ برای تعیین بهترین کار گروهی
  • اتمام تمرین سری دوم