نوین اندیشان

وبگاه گروه درسی مدریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات

نوین اندیشان

وبگاه گروه درسی مدریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات

با سلام

این وبگاه به منظور اطلاع رسانی فعالیت ها و پژوهشات گروه نوین اندیشان در جهت بالا بردن بهره وری دانشی درس مدریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات (مبرفا) می باشد.

این صفحه، صفحه شخصی افشین بزرگ پور برای درس مدیریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات در نیم سال دوم ۹۳-۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف است. در ادامه کارهای تدریجی این‌جانب در طول ترم گزارش شده است.

 


گزارشات

 

بهمن:

  • هفته آخر
    • جمع آوری اعضا برای تشکیل تیم درس و ارائه آن به وبگاه درس و استاد
    • برپایی وبگاه فعلی به منظور اطلاع رسانی و قرار دادن تمرینات انفرادی و گروهی

اسفند:

  • هفته اول
    • قرار دادن دسترسی های مجاز برای دیگر اعضا به منظور ثبت و درج فعالیت های انفرادی
    • ایجاد صفحات شخصی برای دیگر اعضا
    • شرکت در اولین جلسه گروهی
    • ثبت فعالیت های فردی بر روی وبگاه
    • ثبت وقایع جلسه گروهی اول بر روی وبگاه
  • هفته دوم
    • حضور به صورت برخط در جلسه دوم گروه در مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    • جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تمرینک دوم درس
    • بررسی موارد ذکر شده وبگاه درس برای نمره دهی و تکمیل وبگاه
  • هفته سوم
    • مطالعه برای امتحانک دوم درس
    • حضور در جلسه سوم گروه در مورخ  ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    • انجام تمرینک سوم درس
  • هفته چهارم
    • حضور در جلسه چهارم گروه د رمورخ ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    • انجام تمرین دست نویس اول
    • مطالعه برای امتحانک سوم درس

 

 


تمرینات

 
پاسخ تمرین دوم
 
بخش انفرادی:
تمرین انفرادی دوم اینجانب از اینجا قابل دسترسی می باشد.
زمان بارگزاری: 22:39 5/9/2015
 
بخش گروهی:
برای این قسمت EAIP به بنده سپرده شده بود.
تمرین گروهی دوم اینجانب از اینجا قابل دسترسی می باشد.
زمان بارگزاری: 23:58 5/9/2015
 
 
-------------------------
 
پاسخ تمرینک سوم (SWOT)
 
 
نقاط قوت (S):
  • امکان تخمین هزینه ی مرسوله ی پستی با توجه به ویژگی های مرسوله، مسافت طی شده و امکانات درخواستی کاربر با توجه به این منبع. این کار به صورت خدمتی آنلاین از سوی شرکت پست راه اندازی شده است که در مقایسه با شرکت های رقیب در داخل ایران جزو نقاط قوت شرکت پست محسوب می شود.

  • زیرساخت سراسری و فراگیر در تمامی نقاط کشور. دفاتر پستی در صورت سازماندهی می توانند بستر مناسبی برای افزودن خدمت جدید فراهم کنند.

  • برند شناخته شده برای مردم با توجه به سابقه و اعتبار طولانی مدت در بازار حمل و نقل کشور. به منظور ارتقاء سطح کیفیت خدمات پستی و کسب رضایتمندی مشتریان 3 سامانه برای اطلاعات نظارتی مردم ایجاد شده است (که بررسی آمار نشان از رضایت 85 درصدی مشتریان دارد):

    • پیاده سازی سامانه نظارت الکترونیکی عملیات پستی (بالغ بر 69740 در نفر ثبت پیگیری مرسوله). منبع

    • پیاده سازی پروژه سامانه مدیریت پاسخگویی و رسیدگی به شکایات و درخواست ها (2218 ثبت). منبع

    • ارتباط با مشتری (واحد مرکز پاسخگویی) تعداد 466000 تماس.   Call Center Phone:84470000

 

فرصت (O):
  • ایجاد زیرساخت مناسب برای انتقال و تبادل کالاهای با ارزش مانند سکه، طلا و جواهر و ... که در حال حاضر چنین زیرساختی در کشور وجود ندارد و هیچکدام از شرکت های حمل و نقل قادر به تضمین انتقال کالاهای با ارزش نیستند و این کالا ها جزو ممنوعات پستی می باشد. منبع

  • امکان انتقال حیوانات زنده.در حال حاضر این کار محدود به انواع خاصی از حیوانات مانند زنبور، زالو و کرم ابریشم می باشد و از ارایه ی خدمات برای انتقال سایر انواع حیوانات فراهم نیست. منبع

  • امکان ارائه ی خدمات پست صوتی به سازمان ها. سیستم یکپارچه پست صوتی پل ارتباطی بین سازمان ها و دستگاه های دولتی و خصوصی که ارائه دهنده خدمات به مردم می باشند. به کمک این سیستم سازمان ها می توانند بدون نیاز به سرمایه گذاری و برپاسازی سایت های ارائه خدمات خودکار تلفنی خدمت مورد نظر خود را در سایت پست تعریف کرده و تلفن های تخصصی شرکت پست را به عنوان سیستم صوتی مخصوص سازمان به مردم اعلام نمایند. در حال حاضر این امکان به صورت ناقص در سایت شرکت پست تعریف شده است که در صورت بهبود می تواند بازار بسیار خوبی از سازمان های داخلی برای شرکت به ارمغان بیاورد. (این مورد جزو فرصت ها دیده شده است اما هنوز به مرحله ی راه اندازی و اجرا نرسیده است.) منبع

  • ایجاد زیر ساخت پایگاه داده ی اطلاعاتی متصل به فناوری های جغرافیایی.

  • ایجاد پست مالی بین المللی همانند جیرو، چک مسافرتی پستی ،بانک پس انداز پستی ، حواله پولی بین المللی و ... .

  • حذف شرکت های واسطه خرید اینترنتی و ارتباط مستقیم فروشگاهها و پست برای ارسال مرسولات یا به نحوی ارتباط با شرکت های بزرگ تولید کننده برای پخش محصولاتشان در سطح کشور برای نمایندگانشان.

 

تهدید (T):

  • افزایش قیمت مواد اولیه برای انتقال مرسولات که منجر به ایجاد هزینه ی پستی با ارزشی بیشتر از ارزش اولیه ی محصول شود.

  • تهدید حملات سایبری به منظور مختل کردن پاسخگویی سامانه ی پستی سراسر کشور.

  • افزایش سریع رقبای جدید و انواع شرکت های حمل و نقل.

  • رشد تکنولوژی های ارتباطی در صورتی که با کاهش هزینه و افزایش رضایت و راحتی کاربر همراه باشد می تواند جایگزین سیستم پست نامه ی سنتی شود.

 
نقاط ضعف (W):
  • عدم امکان ارائه ی سرویس درب به درب به مشتریان.

  • وجود دفاتر زیان ده  و املاک بلا استفاده که به صورت افراطی و بدون مطالعه ی مکان یابی مناسب برای دفاتر پستی با توجه به نیاز منطقه ای صورت گرفته است.

  • عدم امکان رهگیری دقیق محصولات بر روی نقشه: این سرویس در حال حاضر جواب هایی به صورت(برای ارسال فرستاده شد، در حال ارسال، در راه، دریافت توسط دفتر پست مقصد، دریافت توسط گیرنده) دارد اما به دلیل نبودن بستر مناسب برای راه اندازی سامانه ی مبتنی بر GPS در حال حاضر امکان ردگیری دقیق و لحظه به لحظه ی مرسولات وجود ندارد.

  • عدم اتصال کد پستی 10 رقمی به اتصال جغرافیاییGNAF، این طرح مزایای بسیاری می تواند داشته باشد از جمله:

    • تجمیع اطلاعات مکانی کل کشور بر پایه اطلاعات بانک کدپستی
    • ثبت املاک
    • توزیع مرسولات با استفاده از مسیریابی
    • ناوبری وسایل نقلیه
    • راستی ازمایی و تکمیل خودکار نشانی
    • بازاریابی و تجارت با استفاده از داده های مکانی و جغرافیایی
 

راهبرد SO :

با توجه به نقطه قوت سازمان در ارائه ی بستر فراگیر در سراسر نقاط کشور، شرکت پست می تواند اقدام به ایجاد بستر مناسب برای انتقال کالاهای با ارزش مانند سکه و ... بنماید. اما اجرایی شدن این راهبرد مستلزم ترویج فرهنگ انتقال مطمئن کالاهای با ارزش با توجه به مراحل قانونی پیاده سازی و آموزش مدیران و پرسنل مجرب برای انتصاب نیروی انسانی مجرب و مطمئن برای این قسمت است. در واقع برای تامین امنیت باید ساز و کاری مستمر طراحی شود.

 

راهبرد ST :

با توجه به نقطه قوت سازمان در کسب رضایت 85 درصدی مشتریان، به منظور حفظ و بهبود روابط با مشتریان و مقابله با تهدید افزایش رقبای جدید، سازمان باید اقدام به ارائه ی خدمات نوین با استفاده از فناوری های روز دنیا کند تا بتواند سطح کیفی ارائه ی خدمات را با پشتوانه ی وفاداری مشتریان بهبود دهد. به این ترتیب با پیشرو بودن در ارائه ی خدمات نوین می تواند نسبت به رقبای جدید مزیت رقابتی ویژه ای داشته باشد.

 

راهبرد WO :

با توجه به فرصت موجود در بازار مبنی بر ایجاد زیرساخت اطلاعاتی متصل به سامانه های ارزش افزای جغرافیایی می توان با راهبرد تسریع در جمع آوری اطلاعات پایه برای عملی کردن این طرح و تکمیل اطلاعات مناطق محروم و دور افتاده از اطلاعات موجود، نقطه ضعف اصلی سازمان پست مبنی بر ارائه ی فناوری های نوین جغرافیایی را پوشش داد و از مزایای طرح ثبت نشانی ملی استاندارد برخوردار شد.

 

راهبرد WT :

راهبرد افزایش سطوح امنیت سامانه ی پستی سراسر کشور در صورتی که با کارایی بالا (سرعت پاسخگویی مناسب همراه باشد) منجر به افزایش اعتماد مشتریان می شود. این راهبرد می تواند علاوه بر پاسخ گویی به تهدید حملات سایبری، باعث افزایش اعتماد مشتریان شود و افزایش سرعت در پاسخ گویی به مشتری نیاز مشتری مبنی بر ردیابی دقیق و لحظه به لحظه را در اولویت پایین تری قرار می دهد و به نوعی نقطه ضعف ما را پوشش می دهد. زیرا معمولا مشتریان با کاهش سرعت حمل و نقل و ایجاد ترافیک منجر به کند شدن پاسخ گویی وضعیت مرسوله هست که نگران مرسوله ی خود می شوند و می خواهند به طور دقیق از مکان و وضعیت مرسوله اگاهی داشته باشند اما در صورت پاسخ گویی سریع و وجود اطمینان به شرکت پست شاید اطلاع محدود از وضعیت مرسوله کفایت کند.

 

 
-------------------------
 
پاسخ تمرینک دوم (هستان شناسی)

 

به منظور استخراج الگوهای زبانی مناسب برای توصیف واژگان کلیدی هر مبحث ابتدا باید به کاوش دانش از سطح جملات، مکان یابی عناصر و خوشه بندی آنی و سپس اکتشاف دانش های جدید در سطح متن پرداخت.

در مرحله‌ی استخراج دانش در سطح جمله:

 

  • ماموریت :هدف اصلی، علت برپایی یا فلسفه ی وجودی سازمان است.

واژه‌های زیرا، برای، به منظور، به‌ خاطر، به هدف، به علت، به سبب، به دلیل در جایی از متن استفاده می‌شوند که بخواهیم علت برپایی سازمان یا ماموریت سازمان را بیان کنیم.

واژه‌های برپایی، ساخته‌شدن، ساختن، بنا کردن، بنا شدن، احداث شدن، شکل گرفتن، تشکیل شدن نیز به طور صریح به خود ماموریت سازمان اشاره خواهند داشت.

 

  • چشم انداز : تصویر ذهنی مطلوب و آرمانی از آینده ی بسیار دور  سازمان یا مقصد و آرمان سازمان است.

واژه‌های کسب جایگاه، کسب بیشترین (از یک چیز مثلا رضایت مشتریان)، کسب قدرت، دستیابی، دسترسی، اتخاذ جایگاه، در دست گرفتن، رسیدن و همچنین واژههای چشم‌انداز، دورنما، افق دید در جایی از متن استفاده می‌شوند که بخواهیم چشم‌انداز یا دورنمای سازمان را مشخص کنیم.

 

  • ارزش های کلیدی سازمان : بیان تمرکز اصلی و موارد ارزش افزا برای سازمان.

واژه‌های ارزش گذاردن،احترام گذاشتن، گرامی داشتن، پایمال‌نکردن، ضایع نکردن، حفظ حق و حقوق، حمایت کردن و سایر واژه‌هایی که به حقوق مادی و معنوی یک فرد یا مجموعه‌ای از افراد اشاره داشته باشد، در جایی از متن استفاده می‌شوند که بخواهیم ارزش‌های سازمان را بیان کنیم. پس با یافتن آن‌ها می‌توان ارزش‌های کلیدی سازمان را تشخصی داد.

واژه‌های تمرکز بر، متمرکز شدن روی، بهبود وضعیت، انجام تعهد، دقت بر، تلاش برای نیز معمولا در جایی از متن استفاده می شوند که بخواهیم یه طور صریح به ارزش‌های سازمان اشاره کنیم.

 

برای مثال در سازمان مورد مطالعه یعنی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران می توان از الگوی فوق برای استخراج ماموریت سازمان، چشم انداز سازمان و ارزش های سازمانی استفاده کرد:

  • "عرضه خدمات پستی با گسترده ترین شبکه ارتباطی کشور متکی بر سرمایه انسانی و فناوری های نوین، به منظور تامین رضایت ذینفعان داخلی و خارجی."

همان طور که مشاهده می شود با توجه به کلمه ی به منظور می توان حدس زد که این متن مربوط به ماموریت سازمان پست باشد.

 

  • "پویا، سرامد، و دارای تعامل موثر در روابط پستی بین الملل، کسب بیشترین سهم از بازار پستی کشور"

با توجه به کسب بیشترین می توان حدس زد که این متن به چشم انداز سازمان اشاره می کند.

 

  • "تمرکز بر ایجاد وفاداری در مشتریان، حفظ و توجه به ارزش های منابع انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه ی شرکت"

با مشاهده ی کلماتی مانند حفظ و تمرکز بر می توان حدس زد که متن بالا به بیان ارزش های کلیدی سازمان اشاره دارد.